Solar–schemele de sprijin ajută,
dar e nevoie de o legislație stabilă și clară

Interesul față de energia fotovoltaică revine în România. Spre deosebire de perioada anterioară de efervescență, de această dată participă activ la noile dezvoltări încă două categorii de clienți: proprietarii de imobile dornici să devină prosumatori și companiile interesate să își reducă mai întâi factura de energie electrică și apoi amprenta de CO2. Am aflat de la Alberto Lupașcu ce animă și ce blochează încă piața generării de energie electrică din surse solare.

Unul dintre avantajele energiei solare este reducerea constantă a costurilor cu echipamentele, în ultimii ani. Se menține această tendință?

Într-adevăr, tendința pieței prețurilor echipamentelor a fost descrescătoare începând cu anul 2015, dar din cauza contextului economic global actual, Covid-19 și lipsa materiilor prime, începând cu anul trecut s-au observat creșteri semnificative ale prețurilor.
În special, vorbim despre panourile fotovoltaice, la care s-a înregistrat o creștere medie a prețurilor de 20%. La sistemele de prindere, scumpirea a fost în medie de 10%, pentru cele specifice acoperișurilor, și de peste 15%, pentru sistemele de prindere ale instalațiilor la sol. Tendința pentru următoarele două trimestre se menține una crescătoare.

Mai sunt nume mari din energia solară pe care nu le regăsim încă în România? De ce? Ce anume ar putea să le atragă în viitorul apropiat pe piața locală?

România astăzi, și cu ajutorul nostru, este în vizorul celor mai importanți producători de echipamente din industrie și investitori. Totuși, fiind o piață incipientă, în interiorul căreia se produc multe modificări legislative, nu atrage încă suficient apetit. Probabil că o legislație stabilă și clară în domeniul nostru ar ajuta și mai mult integrarea energiei verzi în piața locală.

Pe piața din România pot fi identificate astăzi trei mari categorii de cerere pentru tehnologia solară. Segmentul rezidențial include persoanele fizice, care prin fonduri proprii sau cu ajutorul programelor publice au acces la această tehnologie. Acestea sunt emblema acestui segment și sunt și primii clienți care au pus în mișcare piața după anul 2018.

Segmentul comercial se referă la persoanele juridice care, în general, instalează capacități de peste 100 de kW, în acest fel reducându-și costurile directe cu energia electrică consumată, prin generarea de energie electrică “verde” în propriile instalații fotovoltaice. În prezent, acesta este cel mai dinamic segment. În fine, segmentul utility se referă la instalațiile fotovoltaice mari. Vorbim despre proiecte pe termen mediu și lung, cu scopul de a produce energie curată la scară largă pentru a fi injectată în rețeaua națională.

Astăzi, din informațiile publice, aflăm că sunt în discuție proiecte cu o putere instalată totală de peste 1GW.